Identitetsforsterkning

Atles bakgrunn som identitetsarkitekt og merkevarebygger

Atle Vårvik ledet MOT fra ingenting til å bli en av Norges mest verdifulle merkevarer. Han har vært en banebryter innen forebyggende arbeid og en drivkraft for sosial endring og nyskapende tilnærming. Gjennom sitt lederskap og entreprenørskap for MOT i perioden 1994-2021 skapte han en ny bransje og gjorde verdier til noe kult for ungdom. Han utviklet et rendyrket ungdomsbrand og et internasjonalt konsept som styrker inkludering og ungdoms robusthet i flere land.

Nå tilbyr Atle sin ekspertise til andre virksomheter. Gjennom en utviklingsprosess på 4-12 måneder hjelper han bedrifter med å styrke sin identitet og bygge en solid merkevare.

Tjenester

Atle kan engasjeres som:

  • Arbeidende styremedlem (tillitsverv)
  • Interim identitetsarkitekt (konsulent)

Mandat

Atles mandat kan inkludere:

  • Forsterking av en bærekraftig forretningsmodell.
  • Utvikling av en tydelig identitet som gjør det mulig å bli en nasjonal merkevare.
  • Utvikling av et konsept, en merkevareprofil og et begrepsapparat som kan muliggjøre internasjonalisering.

Ansvarsoppgaver

Atles topp tre ansvarsoppgaver:

  • Tenke, dele og implementere gode tanker for virksomhetens helhet og fremtid.
  • Utvikle og forsterke filosofi, profilbygging og effektiv gjennomføringsstruktur.
  • Være mentor og sparringspartner for daglig leder, og eventuelt andre i styret og administrasjonen.

Fremgangsmåte

Atle setter seg inn i organisasjonen og virksomhetens DNA, analyserer situasjonen, og identifiserer behov og løsninger. Han bidrar med sin kompetanse og erfaring innen entreprenørskap, merkevarebygging og lederskap, og samarbeider tett med daglig leder (og eventuelt styret og administrasjon) for å sikre 100 % felles eierskap og forståelse.

Utvikling av tydelig identitet

En bedrifts identitet består av flere nøkkelkomponenter som sammen skaper et helhetlig bilde av virksomheten, både internt og eksternt. En sterk identitet skaper gjenkjennende opplevelser og ønsket image hos kunden og målgruppen. Identiteten er virksomhetens helhetlige system og samling av alle elementer og funksjonelle og emosjonelle fordeler.

Utvikling av verdibasert prestasjonskultur

En av de viktigste elementene i en solid identitet er en solid kultur. Atles mål som styremedlem eller interim identitetsarkitekt vil være, sammen med ledelsen, å forsterke en verdibasert kultur som skaper inspirerende arbeidsmiljø, positiv energi, store prestasjoner og samhold der medarbeiderne løfter hverandre.

For at verdigrunnlaget og kulturen faktisk blir en drivkraft for prestasjonsforbedring, stolthet og engasjement kreves det kultur- og ledertrening. Stikkord er å utvikle, løfte, bevisstgjøre og forsterke.

  • Utvikle lønnsomhet gjennom prestasjoner og trivsel, mestringsklima gjennom verdier, glede og inspirasjon, og konkurransekraft gjennom glød og gjennomføringsmot.

  • Løfte seg selv, andre og virksomheten til nye høyder, trygghet, mestring, pågangsmot og relasjonsmot, og team med lagånd, på samme «motorvei» – ETT VI.

  • Bevisstgjøre lederne og medarbeiderne til å bli en samkjørt bedrift med positiv energi, forsterke ansvarlighet og stolt eierskap, og vise tillit, entusiasme og mot.

  • Forsterke verdiskaping gjennom ledere som styrker samhandling og tilhørighetsfølelse, fremmer lagånd med felles retning og rammer, og har holdningen «Det skjer under min ledelse» og «Det starter med MEG».

«I de 27 årene jeg satt i førersetet for MOTs produktutvikling, lederskap og entreprenørskap så jeg aller mest på meg selv som en kultur- og strukturarkitekt, og IDENTITETS- OG MERKEVAREBYGGER.

Tydelig identitets- og merkevarebygging er en investering for virksomheter.

En sterk og riktig merkevareidentitet styrker virksomhetens konkurransefortrinn og ønsket posisjon.

En merkevareidentitet er virksomhetens helhetlige system og samling med alle elementene, tankene, produktene og funksjonelle og emosjonelle fordeler.

En god og riktig merkevareidentitet skaper gjenkjennende opplevelser og ønsket image hos den ønskede målgruppen.

Virksomheten har kontroll og innflytelse på merkevareidentiteten. Image derimot er målgruppens oppfattelse. Målgruppens følelser og mentale bilde er et resultat av virksomhetens merkevareidentitet.

Skap og bygg gode merkevareidentiteter!

Min overbevisning er at en tydelig og god merkevareidentitet er avgjørende for å lykkes over tid. Merkevareidentitet bidrar til å bygge en relasjon mellom merkevaren og ønsket målgruppe.

Både som skaper av MOT og medskaper av DRIVE har jeg vært opptatt av fasthet og å skape en uttrykksform som er tydelig og gjenkjennelig, og en personlighet som skiller seg ut fra mengden. Det er viktig å velge riktig. Det er viktig er å velge bort.

I mine øyne er en merkevareskaper en arkitekt, regissør, komponist og eventyrforfatter av merkevareidentiteten.

Arkitekten tegner bygningen slik at håndverkerne vet hvordan de skal bygge den. En sterk merkevareidentitet kan sees på som et mesterverk av en bygning.

Regissøren iscenesetter det dramaturgiske verket, definerer det kunstneriske uttrykket og instruerer skuespillerne. En sterk merkevareidentitet kan sees på som et mesterverk av en musikal, et teaterstykke eller en film.

Komponisten lager musikkverket slik at andre kan fremføre det. Komponisten er tonedikter og tonesetter. Komponisten er en kunstner som skriver det originale verket, enten fra bunnen av på eget initiativ eller han setter det sammen på bestilling fra andre kunstnere. Et musikalsk mesterverk er et fremragende håndverk med dybde og tidløs skjønnhet. En sterk merkevareidentitet kan sees på som et musikalsk mesterverk.

Eventyrforfatteren kan enten skrive eventyrboka med inspirerende historier fra egen fantasi eller lage eventyrboka gjennom å samle mange forskjellige eksisterende historier. Kanskje er ikke hvert enkelt av eventyrene enestående. Men når alminnelige eventyr blir satt sammen i en riktig kombinasjon og smeltet sammen til en helhet kan det bli et magisk mesterverk. En sterk merkevareidentitet kan sees på som et mesterverk av en eventyrbok.

Virksomhetens evighetsperspektiv og bevisst merkevareidentitet henger sammen.

Merkevarebygging handler om å skape en tydelig og ønsket identitet.»

Atle Vårvik